Lepsze pozycjonowanie w Google – czy pamiętałeś o tym?

2/11/2024SEO

Źródło obrazka: freepik.com

Miliardy użytkowników codziennie szukają w wyszukiwarce Google produktów bądź usług. Każda firma chce, aby jej strona internetowa była na pierwszym miejscu w Google, prawda? No, przynajmniej na kilka najistotniejszych słów kluczowych, które odnoszą się do danej działalności. Problem w byciu znalezionym przez potencjalnego klienta i wybiciu się na pierwsze pozycje tkwi w tym prostym fakcie, że w internecie są niezliczone ilości portali internetowych, które konkurują ze sobą o dobre wypozycjonowanie. Dzisiaj przedstawiam kilka podstawowych faktów dotyczących tzw. linków wewnętrznych, które mogą pomóc w lepszym pozycjonowaniu.

Prawdę mówiąc nikt do końca nie wie jak działa algorytm Google odpowiadający za pozycję w wynikach wyszukiwania – tym bardziej, że przynajmniej raz w roku, na skutek tzw. prezentu od św. Mikołaja Google wprowadza pakiet zmian. Nie ulega jednak wątpliwości, że istnieją pewne czynniki, które można wskazać jako mające duży wpływ od szeregu lat i nic nie wskazuje, aby ten stan miał się zmienić.  Jednym z nich jest odpowiednie tj. zgodne ze sztuką, projektowanie stron internetowych. Podstawą każdej strony internetowej jest content, czyli treści i zdjęcia, ale elementem łączącym różne wątki na stronie to tzw. linki wewnętrzne.

Co to jest link wewnętrzny?

Link wewnętrzny to łącze (hiperlink), które łączy i przekierowuje z jednej strony w serwisie WWW do innej strony w tej samej witrynie.

Załóżmy, że jesteś właścicielem witryny e-commerce z artykułami sportowymi, która kieruje Cię do firmowego bloga. Na tym blogu znajduje się post zestawiający 10 najlepszych butów do koszykówki. Ponieważ każdy but jest dostępny do kupienia w witrynie, umieszczasz bezpośredni link do każdej strony z osobnym produktem. Są to wszystkie linki wewnętrzne, ponieważ dzielą tę samą domenę główną. Zasadniczo każdy link na stronie, który przenosi użytkownika na inną stronę w tej samej witrynie, jest uważany za link wewnętrzny.

Dlaczego linki wewnętrzne są tak ważne?

Linki wewnętrzne są zwykle znacznie łatwiejsze do tworzenia i zarządzania niż zewnętrzne linki zwrotne, które są tworzone, gdy inna witryna łączy się z ich domeny do dowolnego innego miejsca w sieci.

Ze względu na swoją prostotę często są pomijane. Ale linki wewnętrzne mogą mieć ogromny wpływ na rankingi Twojej witryny i wyniki w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Czy linki wewnętrzne pomagają pozycjonowaniu SEO?

Przejrzysta struktura linków wewnętrznych może przyczynić się do lepszego zrozumienia przez Google zawartości. Gdy Google lepiej zrozumie znaczenie treści zawartych w witrynie, to może ona zająć wyższą pozycję w rankingu. To nie przypadek, że Google Search Console ma osobną część raportu poświęconą linkom wewnętrznym.

Internet jest gigantyczny i każdego dnia rośnie. Wyniki wyszukiwarki Google to uproszczony sposób poruszania się po tej niemalże nieskończonej przestrzeni poprzez dostarczanie stron odpowiednich do wyszukiwań użytkowników.

Jak wiele linków wewnętrznych umieścić na stronie?

Każdy długi fragment treści powinien mieć około 3-4 wewnętrznych linków, z dodatkowym linkiem na około 300 słów. Oczywiście są to luźne wytyczne, a więcej lub mniej linków może mieć sens w zależności od samej treści. Jeśli kiedykolwiek będziesz się zastanawiać ile linków dodać, zadaj sobie pytanie – czy poprawia to wygodę użytkownika. Jeśli to nie jest przydatne, nie rób tego.

Jaka jest różnica między wychodzącymi a przychodzącymi linkami wewnętrznymi?

Każdy link na stronie, który prowadzi do innej strony, bez względu na to, czy jest to strona wewnętrzna czy zewnętrzna, nazywany jest linkiem „wychodzącym”. Każdy utworzony link hipertekstowy jest uważany za link „wychodzący”.

Przychodzący link wewnętrzny odnosi się do linków, które przychodzą z innego miejsca na daną stronę.

Ile wewnętrznych linków przychodzących powinna mieć strona?

W przypadku większości witryn i większości stron w tych witrynach optymalna liczba linków prowadzących do treści powinna wynosić około 20. Podobnie jak w przypadku wszystkiego innego związanego z SEO, liczba ta będzie nieco mniejsza lub większa w zależności od rozmiaru danej strony internetowej.

Hierarchia i struktura

Hierarchia witryny jest ważna, ponieważ pozwala użytkownikowi zrozumieć, gdzie się znajduje w witrynie. Większość witryn internetowych nie jest witrynami składającymi się z tylko jednej strony (one page) i dlatego wymaga pewnego rodzaju struktury przypominającej katalogi. Jeśli witryna nie ma logicznego pogrupowania treści, roboty indeksujące witryny Google mogą nie być w stanie prawidłowo wykryć i zindeksować wszystkich stron w ramach witryny. Co ważniejsze, użytkownicy prawdopodobnie będą mieli trudności z poruszaniem się po witrynie.

Strony internetowe mają tendencję do przynależności do jednej z dwóch hierarchicznych formacji grupowania treści: hierarchii płaskiej i głębokiej. Płaska hierarchia to strona internetowa, która ma większą liczbę kategorii niż podkategorii. Mówi się, że ten typ strony internetowej jest „szerszy niż jest wysoki” pod względem graficznej struktury linków. Głęboka hierarchia witryn to witryna podzielona na wiele podpoziomów informacji. Zawartość jest łatwiejsza do znalezienia, gdy nie jest ukryta pod wieloma warstwami hierarchicznymi. Struktury witryn internetowych o głębokiej hierarchii są uważane za trudniejsze w użyciu. Wynika to prawdopodobnie ze sposobu, w jaki ludzki mózg przechowuje informacje i przetwarza lokalizację. Oba typy witryn internetowych mogą wykorzystywać stronę główną, która działa jako centrum informacyjne.

Połącz ze sobą poszczególne zakładki, wpisy blogowe i inne postrony domeny

Linki wewnętrzne są niezbędne do optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO). Zwłaszcza, gdy witryna jest nowo opracowana, te linki będą jedynymi linkami do stron Twojej witryny i mają kluczowe znaczenie dla zrozumienia przez Google treści witryny. Jak wspomianłem w Google Search Console jest narzędzie, które analizuje linki wewnętrzne, aby pokazać, do których stron linkujesz najczęściej.  Zdecydowanie zalecam przeprowadzanie historycznego SEO poprzez przeglądanie starych stron i postów na blogu oraz szukanie możliwości dodania linków wewnętrznych. Ważne jest również, aby spróbować urozmaicić tekst hiperłącza prowadzącego do każdej strony. Jeśli chodzi o spam linkowy, pod względem technicznym Google jest wystarczająco zaawansowany, aby sprawdzić trafność strony, porównując semantyczną odległość między powiązanymi podmiotami w sieci semantycznej. Mówiąc wprost – nie twórz nieadektawnych linków na siłę.

Nie tylko linki są ważne – w tym artykule pisaliśmy o właściwym doborze słów kluczowych – to też pomoże w polepszeniu wyników w Googlach.

Jeśli potrzebujesz fachowej pomocy w zakresie poprawienia pozycji strony w Google skontaktuj się z nami.

Bartosz Wiczyński

Jęstę ekpertę… i tak dalej. Konkrety – każda firma potrzebuje dobrze prowadzonego marketingu, brandingu i reklamy i mocno rywalizuje o pozyskanie oraz utrzymanie klienta (o ile nie jest hydraulikiem, mechanikiem czy budowlańcem, ale to osobna historia). Tutaj zgłaszam się – ja – specjalista z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze graficznej i marketingowej firm krajowych i zagranicznych. Od kilkunastu lat tworzę strony internetowe, układam strategie marketingowe, prowadzę obsługę social mediów, projektuję graficznie, fotografuję i kręcę wideo. Stale poszukuję wiedzy i doskonalę swój warsztat. Oczywiście nie działam sam, mam sprawdzony zespół współpracowników, dzięki czemu kompleksowo i ramach „jednego biurka” zapewniam wysokiej jakości usługi marketingowe skutecznie i w optymalnej cenie.