Istnieje niezliczona ilość sposobów na promowanie treści na swoim blogu, ale większość z nich jest niezwykle czasochłonna. Dzięki Facebookowi, który dociera do milionów osób w Polsce można łatwo wypromować swój content w sieci. Łatwo? Nie do końca, ale mamy kilka sprawdzonych sposobów, które w tym pomogą.
Krok 1. Rozpocznij od udostępnienia swojego postu na Facebooku
Najlepszy sposób na rozpoczęcie promocji treści na Facebooku jest bezpłatny. Opublikuj link do artykułu na stronie Twojej marki na Facebooku. Możesz to łatwo zrobić, kopiując adres URL swojego artykułu do pola udostępniania na Facebooku. Post dotrze organicznie do około 2% osób, które „polubią” Twoją stronę. Ale te 2% nie jest głównym powodem, dla którego warto udostępniać posty na Facebooku.
Powodzenie Twoich płatnych kampanii na Facebooku zależy od ich wiarygodności – czy ludzie uważają, że treść jest wystarczająco dobra, aby ją kliknąć?
Jednym z najlepszych sposobów na przygotowanie posta na Facebooku do kampanii promocyjnej jest zdobycie kilku „polubień” i udostępnień, aby udowodnić jego wartość. Kiedy Twoi docelowi odbiorcy zauważą, że inni „polubili” i udostępnili Twój post, będą ciekawi, czy mogą dowiedzieć się więcej, a może nawet udostępnić. Aby uzyskać pierwsze „polubienia” i udostępnienia pod postem, który zamierzasz wzmocnić, poproś o pomoc członków swojego zespołu.
Zaraz po opublikowaniu posta wyślij link do swojego zespołu i poproś wszystkich o „polubienie” i udostępnienie go znajomym. W ten sposób Twój post otrzyma pierwsze „polubienia” potrzebne do poprawy współczynnika klikalności reklamy na Facebooku. Więcej „polubień” = większa wiarygodność = więcej kliknięć. Po zebraniu od pięciu do dziesięciu „polubień” posta na Facebooku, przejdź do kroku drugiego – wzmocnij swój post na Facebooku.
Krok 2. Uruchom płatną promocję posta
Promowane posty to najłatwiejszy sposób na promocję Twoich treści na Facebooku. Wszystko, co musisz zrobić, to ustawić budżet, wybrać odbiorców i kliknąć „Promuj post”.
Z mojego doświadczenia wynika, że najlepszy czas na wzmocnienie posta na Facebooku to około godziny po opublikowaniu oryginalnego artykułu. Ustaw płatny czas trwania kampanii na jeden dzień i korzystaj z niskiego budżetu. Przed rozważeniem zwiększenia budżetu lub ram czasowych musisz najpierw sprawdzić skuteczność kampanii.
Najlepszym sposobem na szybkie sprawdzenie kampanii na Facebooku jest skorzystanie z Menedżera reklam na Facebooku. Jeśli jesteś zadowolony z wyników kampanii, możesz zwiększyć jej budżet i zasięg. Jeśli nie, zrób krok wstecz, aby ocenić czy Twój post jest atrakcyjny dla odbiorców. Pamiętaj o złotej zasadzie: nie pisz postów wyłącznie o swoim produkcie, ale pokazuj rozwiązanie np. jakiegoś problemu.
Krok 3. Używaj chwytliwych nagłówków
Statystycznie 80% czytelników nigdy nie wychodzi poza nagłówek artykułu. Ta sama zasada obowiązuje na Facebooku więc jeśli Twój nagłówek nie przyciągnie uwagi ludzi, nie klikną oni Twojego promowanego posta. Nie bój się używać nagłówka reklamy na Facebooku innego niż ten w Twoim artykule.
Aby stworzyć dobry nagłówek na Facebooku:
• Wyraźnie pokaż korzyści czytelnikowi.
• Uwzględnij liczby i fakty, aby zwiększyć wiarygodność.
• Nagłówki powinny być krótkie (40-70 znaków).
• Używaj zwrotów takich jak dostać, nauczyć się lub zrobić.
Krok 4. Używaj dobrze zaprojektowanych grafik
Kolejnym ważnym aspektem, który ludzie biorą pod uwagę, patrząc na Twoje promowane posty na Facebooku, jest grafika dołączona do posta. Należy ostrożnie podchodzić do korzystania ze zdjęć stockowych, zwłaszcza bezpłatnych, ponieważ ludzie mają dość oglądania reklam z tymi samymi obrazami w kółko. Skorzystaj z usług grafika lub twórz swoje obrazy za pośrednictwem firm zajmujących się reklamami na Facebooku.
WSKAZÓWKA PRAKTYKA: aby Twoja reklama została zauważona użyj obrazów o wysokim kontraście kolorów.
Krok 5. Napisz posta, którego sam chciałbyś kliknąć
Wyobraźmy sobie, że napisałeś przyciągający uwagę nagłówek posta na Facebooku i dodałeś fajną grafikę. Jednak nadal istnieje duże prawdopodobieństwo, że ludzie nie klikną Twojej reklamy (posta). Teraz, gdy przyciągnąłeś już uwagę odbiorców obrazem-grafiką, najprawdopodbniej przeczytają oni treść Twojej reklamy i istnieje spora szansa, że klikną w przycisk, aby przejść do Twojego artykułu, wpisu na blogu etc.
Oto niektóre z najlepszych taktyk pisania dobrego opisu – treści reklamowej:
• wykorzystaj odniesienia do fakty, aby zwiększyć wiarygodność;
• zadawaj intrygujące pytania, aby przyciągnąć uwagę ludzi;
• oferuj rozwiązania problemów;
• użyj wyraźnych wezwań do działania (tzw. call-to-action), aby zasugerować odbiorcy kolejny krok, który powinien wykonać;
• graj na emocjach ludzi i rozbudzaj ciekawość, uważaj żeby nie przesadzić i nie wejść w tzw. tytuły clickbajtowe bo to może podważyć Twoją wiarygodność na przyszłość (przynajmniej my tak sądzimy).
Krok 6. Kieruj reklamę do właściwych ludzi
Zdefiniuj odbiorców, aby kierować reklamy tylko do osób, które potencjalnie są zainteresowane promowanym artykułem. Wybór odbiorców może również wpływać na koszt kliknięcia. Możesz kierować reklamy do osób na podstawie:
• zainteresowań;
• lokalizacji;
• wieku;
• płci;
• statusu związku;
• zachowań zakupowych;
• poziomu edukacji.
WSKAZÓWKA PRAKTYKA: Promując artykuły na Facebooku warto ograniczać grupę docelową do mniej niż 20 000 osób, aby mieć większą kontrolę nad dostarczaniem reklam do właściwych osób.
Dodatkowa rada – użyj emotikon
Testowaliśmy to wielokrotnie i chociaż nie były to badania „laboratoryjne” to z naszych obserwacji dodanie emotikony np. czerwonej flagi zwiększa klikalność nawet dwukrotnie. Pamiętaj jednak żeby nie przesadzić z ilością emotikon!
WSKAZÓWKA PRAKTYKA: użyj Emojipedii, aby znaleźć odpowiednie emotikony.
Podsumowanie i nasze rady na przyszłość
Następnym razem, gdy będziesz publikować treści i szukał sposobu na ich promocję, utwórz kampanię promocyjną na Facebooku, stosując się do tych praktyk:
- Najpierw udostępnij post na swojej stronie na Facebooku i zbierz kilka lajków – np. od współpracowników czy znajomych.
- Utwórz promowany post na Facebooku.
- Używaj chwytliwych, intrygujących nagłówków.
- Dołącz dobrze zaprojektowane, atrakcyjne obrazy i grafiki oraz napisz przyciągającą uwagę treść.
- Dotrzyj do wyselekcjonowanych odbiorców wg wybranych kryteriów.
- Dodaj emotikony do tekstu reklamy na Facebooku, aby zwiększyć klikalność.